Overweging: schatzoeken
“Gods nieuwe wereld lijkt op een schat die verstopt is in de grond. Op een dag vindt een man de schat. Hij is heel blij. Toch verstopt hij de schat weer in de grond. Dan verkoopt hij alles wat hij heeft. En van het geld koopt hij het stuk land waar de schat verstopt is.” (Mat 13:44-45, BGT)
Uitkijken naar Kerst is soms net schatzoeken: je hebt het vermoeden dat er meer moet zijn, dat dit niet alles is. Je zoekt en je zoekt en uiteindelijk vind je het achteraf in een stal, weggestopt in een voerbak voor de dieren. Zou dat echt zijn wat je zoekt? Het kost je alles wat je hebt. Is het dan wel echt ‘meer’? Het is niet iets wat je kunt toevoegen aan al je andere ervaringen – die andere ervaringen doen er ineens niet zoveel meer toe, die komen in een ander licht te staan.
Uitkijken naar Kerst is soms net schatzoeken: wil je de schat wel vinden of blijf je eigenlijk liever zoeken? Wil je wel alles verkopen wat je hebt om dat stuk land te kopen waar die schat verstopt ligt? Gaat alles verkopen niet een beetje ver? Is dat wel wat je zoekt?
Uitkijken naar Kerst is soms net schatzoeken: je droomt van meer, van iets hogers, iets diepers, maar weet je wel zeker dat je dat wilt, dat je dat echt wilt?
Het zou mooi zijn de schat te vinden; natuurlijk zou je die willen vinden, daarvoor ben je tenslotte aan het schat zoeken, maar toch…
Gods nieuwe koning is een ander soort koning: één die wordt geboren in een stal, één die de koningen in hun paleizen rustig laat zitten – hun paranoia ten spijt. Die koningen en paleizen horen bij de oude wereld die we los hebben gelaten, die we verkocht hebben voor het stuk land waar de schat verstopt is.
Uitkijken naar Kerst is soms net schatzoeken en schatzoeken is soms loslaten. Het kan pijnlijk zijn en moeilijk, maar het is ook de moeite waard. Het oude is aan het voorbijgaan, laten wij op zoek gaan naar Gods nieuwe wereld!
Hermen Kroesbergen
Deze overweging stond in de Wegwijs van december 2022 – januari 2023.
Oogstdienst in Groesbeek
Op 6 november is er weer een gezamenlijke dienst met de protestantse gemeente in Groesbeek. Deze dienst staat in het teken van een oogstdienst. In deze dienst willen we ons bezinnen op de rijke vrucht die de aarde ons geeft (weliswaar voor velen in het zweet des aanschijns). Tegelijk ook willen we onder ogen zien dat deze vruchten niet gelijkelijk toekomen aan hen, die er hun kracht en inzet aan hebben gegeven. En meer en meer wordt duidelijk dat onze aarde niet onuitputtelijk is en dat onze leefwijze de leefomgeving te zwaar belast. Als gemeente kunnen we daartoe een krachtig gebaar maken. Een teken, een ritueel, een gebaar waarvan we bidden dat er zegen op mag rusten. Breken en delen.
Ook dit jaar roept de diaconie de gemeenten op om gaven bijeen te brengen uit de eigen voorraad en opbrengst. Bijvoorbeeld eetbare producten, vers of ingemaakt. Deze zullen dan na de dienst worden verkocht en de opbrengst gaat naar een goed doel, zie verder in dit artikel. Ook is er tegen vergoeding naar waardering gelegenheid tot koffie drinken met heerlijke taart, die door gemeenteleden wordt gebakken en geschonken. Met deze inzameling scheppen we een meerwaarde in de verkoop.
De opbrengst gaat dit keer naar stichting De Voedseltuin in Groesbeek. Dit nog jonge project wil door een biologische teeltwijze gezond voedsel verbouwen voor onze Voedselbank met klanten in de gemeente Berg en Dal en Heumen. Hoewel al het werk en organisatie wordt gedaan door vrijwilligers, zijn er jaarlijks wel veel kosten voor grondverbetering, zaden en onderhoud. Vandaar deze actie in de Oogstdienst.
Voor nu vragen we u om op 6 november voorafgaand aan de dienst uw producten aan te bieden en aan het eind mee te doen in de verkoop van de ingezamelde producten. We vragen degenen die voor deze actie een taart willen bakken, om zich te melden bij Friedie Krajenbrink (mailto:friediekrajenbrink@outlook.com – 024 3975116), om de actie in de koffiekamer goed te kunnen coördineren. We wensen onze gemeentes ook dit jaar weer een inspirerende en renderende oogstdienst.
Overweging: Stel je voor
‘Stel je voor er zijn geen hemel en hel,’ zong John Lennon ooit. Vreemd genoeg kan dat ook een goede manier zijn om de Bijbel te lezen. Bijna alle auteurs van het Oude Testament hadden geen voorstelling van hemel en hel.
In Psalm 88 bijvoorbeeld roept de schrijver naar God om hem te helpen, want als hij straks dood is dan kan hij niet meer voor God zingen, dan heeft God niks meer aan hem.
In Psalm 92 vertelt de schrijver God: “Domme, dwaze mensen begrijpen u niet. Ze zien dat het goed gaat met slechte mensen… Maar ze weten niet dat u die mensen zult vernietigen.” En verderop: “Met goede mensen gaat het goed… Goede mensen zeggen: ‘De Heer beschermt ons’.”
Als je denkt dat het hier gaat over beloning in de hemel en straf in de hel, en je weet zelf niet of je wel in hemel en hel gelooft, dan zegt deze Psalm je niet zoveel.
Maar stel je voor dat de schrijver het hier niet heeft over hemel en hel na dit leven. Waarschijnlijk had hij nog nooit van hemel en hel gehoord. En stel dat hij zelf ook niet dom was en ook wel zag dat genoeg slechte mensen feestvieren en genieten tot het eind, en genoeg goede mensen kapot gaan aan het leven. Wat horen we hier dan in deze Psalm? Wat is er dan dwaas aan te denken dat het goed gaat met slechte mensen?
“Met goede mensen gaat het goed,” zegt de Psalmist, “Ze zijn dicht bij de Heer, in zijn huis zijn ze gelukkig.” Goed zijn is voor hen geluk. Niet het feestvieren en genieten van de slechte mensen – het is dwaas dat als ‘gelukkig zijn’ te zien.
Het gaat de Psalmist niet om wat er na de dood misschien gebeuren zal. Hemel en hel maken niet uit. Kies nu het goede leven, zo roept hij ons op.
Hermen Kroesbergen
Deze overweging stond in de Wegwijs van oktober-november
Terugkijken Taizéviering
Bekijk hier de Taizéviering van 8 oktober.
Winterwerkavond op 18 oktober: Slavernij en de rol van de kerk in Suriname en Curaçao
We gaan weer van start! Op dinsdagavond 18-10 bent u van harte welkom in de vergaderzaal van De Horst, De Horst 1 6581 TE Malden
Aanvang 20 uur.
Einde 22 uur.
Dr. Coen v. Galen, historicus, zal ons meenemen naar : Slavernij en de rol van de kerk in Suriname en Curaçao
Slavernij is een veel besproken onderwerp in de media. Maar wat is slavernij eigenlijk en welke invloed had het op onze geschiedenis? Dhr. van Galen geeft een overzicht van de geschiedenis van de Nederlandse slavernij en slavenhandel, met name in het Caribisch gebied. In het bijzonder gaat hij in op de manieren waarop kerken omgingen met slavernij. Over slavernij werden theologische debatten gevoerd, maar slavernij was ook iets dat het dagelijkse functioneren van kerkgemeenschappen in Suriname en Curaçao diepgaand beïnvloedde. Tijdens deze lezing maakt u onder meer kennis met de ijverige Hernhutters, die binnen 35 jaar driekwart van de slaafgemaakten in Suriname bekeerden, de pastoor van Curaçao die bemiddelde tijdens een slavenopstand en met de dominee van Paramaribo, die op grootste voet leefde met een heel gevolg aan slaafgemaakt personeel.
Coen van Galen is universitair docent aan de Radboud Universiteit en projectleider van de Historische Database Suriname en Curaçao, een project om slavernij en de doorwerking daarvan tussen 1830 en 1950 te onderzoeken.
We hopen dat u naar deze lezing komt luisteren
Na afloop is er een vrijwillige bijdrage om de kosten te dekken